Σε συνέχεια της δημόσιας αντιπαράθεσης που προέκυψε μετά την καθυστέρηση στις διαδικασίες για τη σύγκληση της επιτροπής εκτίμησης ακινήτων του Δήμου Θέρμου, ο Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου, κ. Νίκος Κωστακόπουλος, απαντά με δελτίο τύπου τόσο στις αναφορές της κ. Δέσποινας Ζιόβα όσο και στην παράταξη «Αιτωλών Πολιτεία».
Το δελτίο τύπου έχει ως θέμα «Περί χορήγησης στοιχείων» και αποτελεί απάντηση στα emails που απέστειλε η κ. Ζιόβα στις 2 Οκτωβρίου 2024, καθώς και το email της παράταξης στις 15 Οκτωβρίου 2024.
Ο κ. Κωστακόπουλος τονίζει ότι η κ. Ζιόβα, Πρόεδρος της Επιτροπής εκτίμησης ακινήτων, καθυστέρησε σημαντικά στη σύγκληση της επιτροπής, γεγονός που πραγματοποιήθηκε μόνο μετά από πιέσεις και δημόσιες αναφορές.
Σημειώνει μάλιστα πως η κ. Ζιόβα προέβη σε αντιδεοντολογική ενέργεια, αναφερόμενη δημοσίως σε ζητήματα που θα συζητούνταν στην επιτροπή πριν αυτή συνεδριάσει.
Παράλληλα, κάνει λόγο για εσφαλμένες και άστοχες επισημάνσεις της κ. Ζιόβα κατά τη συνεδρίαση της 14ης Οκτωβρίου, που δεν σχετίζονταν με το αντικείμενο της επιτροπής, συγκεκριμένα για την παραχώρηση χώρων εγκατάστασης φορτιστών ηλεκτρικών οχημάτων.
Στην απάντησή του, ο κ. Κωστακόπουλος ξεκαθαρίζει ότι οι αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου είναι σαφείς και έχουν ληφθεί ομόφωνα, ενώ οι ισχυρισμοί της κ. Ζιόβα περί έλλειψης ενημέρωσης είναι αβάσιμοι, καθώς της έχουν αποσταλεί όλα τα απαραίτητα έγγραφα.
Παράλληλα, η καθυστέρηση της επιτροπής, καθώς και η διαχείριση ζητημάτων όπως η εκμίσθωση αγροτεμαχίων, αποτελούν σαφείς ενδείξεις αδυναμίας διαχείρισης από πλευράς της κ. Ζιόβα, κάτι που, σύμφωνα με τον κ. Κωστακόπουλο, παρακωλύει το δημοτικό έργο.
Τέλος, ο Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου Θέρμου καταλήγει ότι τέτοιες τακτικές, που εκφεύγουν από τον θεσμικό ρόλο και τα καθήκοντα των αιρετών, εσκεμμένα ή μη, δεν μπορούν παρά να κριθούν αρνητικά τόσο υπηρεσιακά όσο και από την τοπική κοινωνία.
Αναφέρει:
ΘΕΜΑ: «Περί χορήγησης στοιχείων»
ΣΧΕΤ: 1) Τα από 2.10.2024 emails της κ. Δ. Ζιόβα (αρ. πρωτ. Δήμου Θέρμου: 6049/15-10-2024) απευθυνόμενα προς τον Δήμαρχο, τους Αντιδημάρχους και τον Πρόεδρο του Δημοτικού Συμβουλίου μαζί με συνημμένα σχετικά αρχεία.
2) Το από 15-10-2024 email του επικεφαλής και των Δημοτικών Συμβούλων της παράταξης «ΑΙΤΩΛΩΝ ΠΟΛΙΤΕΙΑ» (αρ. πρωτ. Δήμου Θέρμου: 6067/16-10-2024) απευθυνόμενο προς την Τεχνική Υπηρεσία και τον Πρόεδρο του Δημοτικού Συμβουλίου.
Σε συνέχεια των προαναφερόμενων σχετικών, τα οποία περιήλθαν στον Δήμο Θέρμου, τόσο στο επίσημο email του Δήμου όσο και στο email του Προέδρου του Δημοτικού Συμβουλίου και του προϊσταμένου της Τεχνικής Υπηρεσίας του Δήμου, σας γνωρίζουμε τα εξής:
Αναφορικά με τα αναφερόμενα στα emails της κ. Δ. Ζιόβα, κατ’ αρχάς η υποχρέωση της κ. Δέσποινας Ζιόβα με την ιδιότητά της ως Προέδρου της Επιτροπής εκτίμησης εκποιούμενων ακινήτων (άρθρο 7 παρ. 1 του Π.Δ. 270/1981) και καταμέτρησης, εκτίμησης δωρεών, αγορών, ανταλλαγών ακινήτων κλπ. καθώς και εκτίμησης εκμίσθωσης δημοτικών ακινήτων (άρθρο 186, παρ. 5 του ν. 3463/2006) για ανταπόκριση στον ρόλο της αναφορικά με το αντικείμενο το οποίο προσδιορίζεται στο με αρ. πρωτ. 5325/06-09-2024 έγγραφο, που φέρει την υπογραφή της ιδίας, υλοποιήθηκε με χρονική καθυστέρηση, όπως αποδεικνύεται από το αυταπόδεικτο γεγονός της σύγκλησης της επιτροπής στις 17/10/2024, δηλαδή μετά από σχεδόν ενάμιση μήνα, κάτι μάλιστα που πραγματοποιήθηκε κατόπιν παλινωδιών και πιέσεων, όπως προκύπτει από τα στοιχεία που προηγήθηκαν της εν λόγω συνεδρίασης.
Πέρα από αυτό όμως η κ. Δ. Ζιόβα κατά τη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου της 14ης Οκτωβρίου 2024 προέβη σε εκτενή αναφορά για ένα ζήτημα που αποτελεί αντικείμενο συζήτησης στην προαναφερόμενη επιτροπή και μάλιστα πριν συνεδριάσει η επιτροπή γι’ αυτό – πράγμα πέρα για πέρα αντιδεοντολογικό – και εμπλέκοντας επιπλέον συναφή ζητήματα, τα οποία όμως ουδεμία σχέση έχουν με το αντικείμενο της συνεδρίασης της επιτροπής για το εν λόγω ζήτημα, που δεν ήταν άλλο από την εκτίμηση της αξίας κοινοχρήστων χώρων του Δήμου Θέρμου των οποίων η χρήση πρόκειται να παραχωρηθεί μέσω δημοπρασίας σε πάροχο υπηρεσιών επαναφόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων. Πιο συγκεκριμένα, η κ. Δ. Ζιόβα προέβη σε αναφορές για πιθανά προβλήματα που θα δημιουργούσαν κατά την άποψή της ορισμένες από τις θέσεις που προσδιορίστηκαν ως χώροι εγκατάστασης φορτιστών ηλεκτρικών οχημάτων, πράγμα που, όπως της επισημάνθηκε από τον υποφαινόμενο, δεν αποτελεί αντικείμενο εξέτασης της προαναφερόμενης επιτροπής. Επιπλέον, αναφέρθηκε σε μη λήψη γνώσης της ιδίας για το θέμα αυτό από προτέρα απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, πράγμα που, όπως της επισημάνθηκε από τον υποφαινόμενο, δεν δικαιολογείται από τα στοιχεία και της προσκομίστηκε η με αρ. 100/2024 Απόφαση Δημοτικού Συμβουλίου για το θέμα, η οποία λήφθηκε ομόφωνα από τους παρόντες Δημοτικούς Συμβούλους στη συνεδρίαση της 3ης Ιουλίου 2024 και επιπλέον της επισημάνθηκε ότι η εν λόγω Απόφαση δεν προσβλήθηκε μέσω της νόμιμης διαδικασίας. Τέλος, της επισημάνθηκε τόσο από τον υποφαινόμενο όσο και από τον κ. Δήμαρχο ότι υποχρεούται να συγκαλέσει την επιτροπή για το προαναφερόμενο ζήτημα χωρίς χρονοτριβή.
Στη συνέχεια, την άλλη μέρα, Τρίτη 15 Οκτωβρίου 2024, η κ. Δ. Ζιόβα προέβη στην αποστολή ξεχωριστών emails με το ίδιο περιεχόμενο που απευθύνονταν στον Πρόεδρο του Δημοτικού Συμβουλίου, στον Δήμαρχο και στους Αντιδημάρχους και στον προϊστάμενο της Τεχνικής Υπηρεσίας που αναφέρονται στα παραπάνω σχετικά, με τα οποία είναι προφανές ότι συναρτά τη σύγκληση της επιτροπής για το προαναφερθέν θέμα με την απάντηση στα ζητήματα που θέτει. Και επιπλέον, εστάλη και άλλο email από τον επικεφαλής του συνδυασμού της, τον κ. Ε. Σκούρα, εκ μέρους των δημοτικών συμβούλων του εν λόγω συνδυασμού για παρεμφερή αντικείμενα, που όμως και πάλι δεν σχετίζονταν με το αντικείμενο σύγκλησης της εν λόγω επιτροπής.
Παράλληλα, μετά από διάφορες παλινωδίες και κατόπιν δημόσιας ανακοίνωσης του Δημάρχου, μέσω της οποίας ο Δήμαρχος την έθετε επιτακτικά προ των ευθυνών της και την καλούσε να ανταποκριθεί άμεσα στην υποχρέωσή της για σύγκληση της Επιτροπής με αντικείμενο συζήτησης το προαναφερόμενο θέμα, προέβη την Πέμπτη 17/10/2024 στη σύγκληση της επιτροπής για το προαναφερόμενο αντικείμενο, παρότι δεν είχε λάβει τις εξηγήσεις που ζητούσε στα email της, κατά την οποία συνεδρίαση τέθηκαν από την ίδια ως παρατηρήσεις παράμετροι της υπόθεσης που δεν είχαν σχέση με το αντικείμενο της συνεδρίασης και παράλληλα η παράταξη «Αιτωλών Πολιτεία» προέβη την ίδια ημέρα σε σχετική δημόσια ανακοίνωση με παράθεση σχετικών εγγράφων σε μια προφανή προσπάθεια αιτιολόγησης της όλης υπόθεσης.
Κι ας έρθουμε και σε άλλα ζητήματα που τίθενται από την κ. Δ. Ζιόβα στα εν λόγω σχετικά προαναφερόμενα emails. Ο ισχυρισμός της, κατ’ αρχάς, πως ουδέποτε ενημερώθηκε ως μέλος και δη πρόεδρος με ευθύνη των αρμόδιων θεσμικών οργάνων για τη συμμετοχή της στην προαναφερόμενη Επιτροπή, ουδόλως ισχύει, καθώς αφενός, όπως προκύπτει και από τα πρακτικά του Δημοτικού Συμβουλίου, ήταν παρούσα κατά τη λήψη της με αρ. 13/2024 Απόφασης Δημοτικού Συμβουλίου και συμμετείχε στη συζήτηση και στην ψηφοφορία του εν λόγω θέματος, όπου κατόπιν κλήρωσης κληρώθηκε ως μέλος και Πρόεδρος της προαναφερόμενης Επιτροπής, και αφετέρου της επιδόθηκε η εν λόγω Απόφαση Δ.Σ., όπως προκύπτει από το με αρ. πρωτ. 417/30-01-2024 έγγραφο με το οποίο διαβιβάζεται η εν λόγω απόφαση στους αποδέκτες στους οποίους απευθύνεται όπως και στα οριζόμενα μέλη.
Επίσης, η αναφερόμενη από την κ. Δ. Ζιόβα Απόφαση Δημάρχου (αρ. πρωτ. 5315/06-09-2024) αφορά τον ορισμό υπαλλήλων που συμμετέχουν σ’ αυτή, σύμφωνα με τη σχετική νομική πρόβλεψη, και αυτό έγινε τη χρονική στιγμή που προέκυψαν ζητήματα αρμοδιότητας της εν λόγω Επιτροπής και δεν υπήρξε κανένας ισχυρισμός για οποιαδήποτε ευθύνη της κ. Δ. Ζιόβα πριν την 6η/09/2024 αλλά οι παρατηρήσεις αφορούσαν το χρονικό διάστημα από τότε και στη συνέχεια αναφορικά με τη δράση της Επιτροπής αυτής και την ευθύνη της ιδίας γι’ αυτό ως μέλος της Επιτροπής και μάλιστα Προέδρου αυτής.
Όσον αφορά τον ισχυρισμό της κ. Δ. Ζιόβα περί μη λήψης γνώσης εκ μέρους της για τα περιεχόμενα της με αρ. 13/2024 Απόφασης Δημοτικού Συμβουλίου, ουδόλως ισχύει κάτι τέτοιο, καθώς είχε σταλεί αυθημερόν και πριν τη συνεδρίαση με email από τον υποφαινόμενο, Πρόεδρο του Δημοτικού Συμβουλίου, προς όλα τα μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου όχι μόνο η σχετική εισήγηση αλλά και η πλήρης μελέτη που αναφέρεται στο θέμα αυτό, στοιχείο που υπάρχει αυτούσιο και είναι δυνατόν να αποδειχθεί ανά πάσα στιγμή, και σε κάθε περίπτωση ουδέποτε προσβλήθηκε η εν λόγω απόφαση βάσει της προβλεπόμενης νομικής διαδικασίας.
Και μ’ όλα αυτά, προκύπτει διάχυτη η απορία: Προς τι τέτοια αναστάτωση για ένα τέτοιο ζήτημα. Προς τι αυτός ο ορυμαγδός των emails προς τόσους αποδέκτες μάλιστα, Πρόεδρο Δημοτικού Συμβουλίου, Δήμαρχο και Αντιδημάρχους και Τεχνική Υπηρεσία και μάλιστα με ξεχωριστά emails από την ίδια κι άλλα emails από την παράταξή της; Όλοι αυτοί οι αποδέκτες θα έπρεπε να ασχοληθούν μ’ αυτό το ζήτημα; Είναι αυτός τρόπος υπηρεσιακής επικοινωνίας, όπου μάλιστα συμπεριλαμβάνονται χαώδεις αναφορές περί διαφόρων ζητημάτων, που μάλιστα εμπλέκονται μεταξύ τους και στερούνται και σαφήνειας; Είναι προφανές πως και μόνο αυτός ο χαώδης τρόπος επικοινωνίας με την υπηρεσία συνιστά από μόνος του παρακώληση του δημοτικού έργου.
Κατ’ αρχάς, τονίζουμε ότι οι αρμοδιότητες της προαναφερόμενης Επιτροπής είναι συγκεκριμένες και αναφέρονται αναλυτικά στον Νόμο. Η εκ των υστέρων αμφισβήτηση στοιχείων που εμπεριέχονται σε ειλημμένες Αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου και στις εισηγήσεις αυτών και η συνακόλουθη άρνηση ουσιαστικά εκτέλεσης των ειλημμένων Αποφάσεων του Δημοτικού Συμβουλίου εξ’ αυτού του λόγου δεν εμπίπτουν στις αρμοδιότητες της εν λόγω Επιτροπής, και ως εκ τούτου δεν αποτελούν νόμιμη αιτία είτε για την άρνηση σύγκλησής της είτε για την καθυστέρηση γι’ αυτό. Αυτό μάλιστα, όπως είναι αυτονόητο, παρακωλύει την εύρυθμη λειτουργία της εν λόγω Επιτροπής και εν τέλει του Δήμου.
Αντίστοιχη αντιμετώπιση από την κ. Δ. Ζιόβα έτυχε ως τώρα και το δεύτερο θέμα που σχετίζεται με αντικείμενο της εν λόγω Επιτροπής και, συγκεκριμένα, αυτό της εκμίσθωσης αγροτεμαχίων ιδιοκτησίας του Δήμου Θέρμου στη θέση Δεσπίνα, που και γι’ αυτό προσπαθεί να δικαιολογήσει τη στάση της αναφέροντας ότι αναμένει σχετική γνωμοδότηση Νομικού Συμβούλου.
Σχετικά, λοιπόν, μ’ αυτό το ζήτημα, τη γνωμοδότηση από Νομικό Σύμβουλο που ισχυρίζεται η κ. Δ. Ζιόβα ότι ζήτησε, στα αρχεία του Δήμου μας δεν υπάρχει κανένα επίσημο έγγραφό της με το οποίο να αιτείται γνωμοδότηση Νομικού Συμβούλου, δηλαδή δεν υπάρχει πρωτοκολλημένη σχετική αίτηση της στα αρχεία του Δήμου. Εφόσον λοιπόν δεν υφίσταται αίτηση της κ. Δ. Ζιόβα στην οποία να αναφέρεται τι είδους γνωμοδότηση αιτείται, για ποιο λόγο και για ποιο συγκεκριμένο νομικό ζήτημα, καθίσταται σαφές ότι είναι εκ των πραγμάτων ανέφικτη σχετική ανάθεση σε δικηγόρο συνεργαζόμενο με τον Δήμο. Εκτός και αν η κ. Δ. Ζιόβα θεωρεί ως επίσημο έγγραφο, μέσω του οποίου είναι δυνατό να γίνει ανάθεση για γνωμοδότηση σε δικηγόρο, το ανεπίσημο email της προς τον κ. Α. Τσινιά, μέλος της εν λόγω Επιτροπής, στο οποίο του αναφέρει γενικά και αόριστα ότι μετά τις γνωμοδοτήσεις της δικηγόρου κ. Κολτσίδας που έλαβε αυτό που μένει είναι η έγγραφη γνωμοδότηση για την εγκυρότητα των στοιχείων από Νομικό Σύμβουλο του Δήμου ή που θα κληθεί από τον Δήμο γι’ αυτό.
Με την αποστολή και μόνο του προαναφερόμενου email σε μέλος της Επιτροπής δεν μπορεί η κ. Δ. Ζιόβα να ισχυρίζεται ότι αναμένει τη λήψη γνωμοδότησης από Νομικό Σύμβουλο, δεδομένου ότι ποτέ δεν κατέθεσε επίσημο αίτημα σαφώς προσδιορισμένο και δεδομένου ότι είναι αδύνατο για οποιονδήποτε δικηγόρο να γνωμοδοτήσει χωρίς να γνωρίζει επί ποιου νομικού ζητήματος και για ποιο λόγο τού ζητείται να γνωμοδοτήσει.
Σημειώνεται μάλιστα ότι ο κ. Τσινιάς ως μέλος της εν λόγω Επιτροπής δεν είναι επιφορτισμένος με την αρμοδιότητα να ερμηνεύει τα emails της κ. Δ. Ζιόβα και εν συνεχεία να καταθέτει επίσημα αιτήματα για γνωμοδοτήσεις αντ’ αυτής.
Πέραν τούτων, όμως, αν τα στοιχεία στα οποία αναφέρεται η κ. Δ. Ζιόβα στο παραπάνω email της είναι το συμβόλαιο ιδιοκτησίας του Δήμου μας και τα επισυναπτόμενα και αναφερόμενα σ’ αυτό τοπογραφικά διαγράμματα, το συμβόλαιο αυτό, δηλαδή η υπ’ αριθ. 4142/3-7-2024 πράξη αποδοχή κληρονομιάς της Συμβολαιογράφου Θέρμου Σπυριδούλας Κολτσίδα με τα επισυναπτόμενα και αναφερόμενα σ’ αυτή τοπογραφικά διαγράμματα των αγροτεμαχίων έχει μεταγραφεί την 9/7/2024 στα βιβλία Μεταγραφών του Κτηματολογικού Γραφείου / υποκαταστήματος Μεσολογγίου στον τόμο 111 με α/α 483, όπως προκύπτει από το με αρ. πρωτ. 978/9-7-2024 πιστοποιητικό του Κτηματολογικού Γραφείου / υποκαταστήματος Μεσολογγίου. Εφόσον, λοιπόν, τα ανωτέρω στοιχεία καταχωρήθηκαν στο Κτηματολόγιο, έχει γίνει ήδη έλεγχος αυτών από το Κτηματολόγιο, ώστε να γίνει η καταχώρηση, και πέραν αυτού ουδέποτε μέχρι σήμερα δεν δεχθήκαμε ως Δήμος κάποια όχληση ή αμφισβήτηση σχετικά με το ιδιοκτησιακό μας καθεστώς επί των εν λόγω αγροτεμαχίων.
Εάν η κ. Ζιόβα αμφισβητεί το ιδιοκτησιακό καθεστώς του Δήμου μας επί των συγκεκριμένων αγροτεμαχίων ή την εγκυρότητα των παραπάνω στοιχείων, θα πρέπει να διευκρινίσει ακριβώς σε τι συνίσταται η αμφισβήτηση αυτή και για ποιο λόγο επιθυμεί την γνωμοδότηση περί εγκυρότητας των στοιχείων.
Από τα προαναφερόμενα προκύπτει η ευθύνη που φέρει η κ. Δ. Ζιόβα αναφορικά με το αντικείμενο του ρόλου της στην προαναφερόμενη επιτροπή, και η οποία, ασφαλώς, όπως προκύπτει από τα προαναφερόμενα, έχει ως συνέπεια την παρακώλυση του δημοτικού έργου.
Κι εδώ είναι ν’ αναρωτιέται κανείς. Αν για τα δύο πρώτα ζητήματα που κλήθηκε να αντιμετωπίσει η εν λόγω Επιτροπή της οποίας προεδρεύει η κ. Δ. Ζιόβα, παρατηρείται τέτοια αναποτελεσματικότητα ως προς λειτουργίες που είναι απαραίτητες για την προώθηση του δημοτικού έργου, με εμφανή αποκλειστική ευθύνη της ιδίας, τι έχει να συμβεί και με μείζονα πιθανά άλλα θέματα που θα κληθεί να αντιμετωπίσει η ίδια επιτροπή; Η απάντηση είναι προφανής. Αδυναμία προώθησης ζητημάτων και όχι μόνο σύνθετων και δύσκολων αλλά και των πιο απλών. Τόσο απλά και τόσο κατανοητά.
Όσο, τέλος, για τα λοιπά αναφερόμενα στο με α/α 2 σχετικό, κατ’ αρχάς να αναφέρουμε ότι ο προσδιορισμός των θέσεων των χώρων των δεκατριών (13) θέσεων Επαναφόρτισης – Ηλεκτροκίνησης περιλαμβάνεται στη με αρ. 100/2024 Απόφαση Δημοτικού Συμβουλίου και σε κάθε περίπτωση οι όποιες τυχόν απαιτούμενες διορθώσεις, (αν κάτι τέτοιο καταστεί απαραίτητο), είναι δυνατόν να υλοποιηθούν και στην πορεία ως την υλοποίηση του έργου και σε κάθε περίπτωση δεν πρόκειται για ζητήματα που μπορούν να σχετίζονται με το αντικείμενο της συνεδρίασης που προκύπτει βάσει του με αρ. πρωτ. 5325/06-09-2024 εγγράφου.
Επιπλέον, σε κάθε περίπτωση δεν έχει προκύψει, βάσει των ισχυουσών νομικών διατάξεων, προσβολή της με αρ. 100/2024 σχετικής απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου και, όπως είναι προφανές, η εκ των υστέρων αμφισβήτηση στοιχείων που εμπεριέχονται σε ειλημμένες Αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου δεν μπορεί να ισχύσει.
Καταληκτικά, είναι προφανές από τα προαναφερόμενα ότι τέτοιες μέθοδοι αντιμετώπισης ζητημάτων, που ενίοτε προκύπτουν, εκφεύγουν του θεσμικού ρόλου και των υπηρεσιακών καθηκόντων των αιρετών και έχουν ως συνέπεια την παρακώλυση του δημοτικού έργου, εσκεμμένα ή μη αδιάφορο, και ως τέτοιες ενδεχομένως να ελεγχθούν και υπηρεσιακά και, πάντως, σίγουρα δεν συνιστούν υγιή αντιπολιτευτική τακτική κι ως τέτοιες δεν μπορεί παρά να είναι καταδικαστέες από την κοινωνία.
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ
ΤΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ
ΚΩΣΤΑΚΟΠΟΥΛΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ