11.3 C
Θέρμον
Πέμπτη, 25 Απριλίου 2024, 6:21
news1

Ίδια τιμή, μικρότερη ποσότητα: Shrinkflation – Ποιο είναι το φαινόμενο που φέρνει κρυφές ανατιμήσεις στα ράφια των σούπερ μάρκετ

Πιο… ελαφριά έχουν γίνει αρκετά προϊόντα στα ράφια των σούπερ μάρκετ, αφού βιομηχανίες και βιοτεχνίες βάζουν λιγότερο περιεχόμενο στις ίδιες συσκευασίες, όπως καταγγέλλουν καταναλωτές και καταναλωτικές ενώσεις.

Οι τιμές, μάλιστα, έχουν μείνει ίδιες ή σε κάποιες περιπτώσεις έχουν πάρει και την ανηφόρα.

Σύμφωνα με το ΙΝ.ΚΑ.:

  • Συσκευασίες με πατατάκια έχουν 20% λιγότερο προϊόν και σε πιο μικρά σακουλάκια.
  • Μπουκάλια αναψυκτικών 2 λίτρων είναι πλέον 1,75 λίτρα.
  • Συσκευασίες με παξιμάδια, αντί για 1 κιλό δίνονται στα 800 γραμμάρια ή από 800 στα 500 γραμ.
  • Μαργαρίνες – βούτυρα από 500 γραμμάρια έχουν γίνει 450 γραμμάρια στις ίδιες συσκευασίες.
  • Γιαούρτια έχουν μειωθεί από 200 στα 180 γραμμάρια.
  • Φρούτα συσκευασμένα από 1 κιλό, 800 γραμμάρια.
  • Ξηροί καρποί από 500 γραμμάρια, 480 ή και 450 γραμμάρια.
  • Δημητριακά από 400 γραμμάρια προσφέρονται σε σετ των 360.
  • Χαρτιά υγείας από 1 κιλό και 200 γραμμάρια, 1 κιλό και 100 γραμμάρια.
  • Χαρτοπετσέτες, από 120 στα 100 γραμμάρια.
  • Οδοντόκρεμες, από 100 στα 90 γραμμάρια.
  • Απορρυπαντικά, στην ίδια συσκευασία, οι 90 μεζούρες έχουν γίνει 75.
  • Καλλυντικά, τα 150 ml έγιναν 120 ml και τα 120 ml είναι πλέον 100 ml.

Το φαινόμενο της «συρρίκνωσης» των ποσοτήτων, το οποίο μάλιστα πολλές φορές γίνεται με τρόπο που δεν επιτρέπει στον καταναλωτή να είναι επαρκώς ενημερωμένος, έχει γίνει γνωστό με την αγγλοσαξονική λέξη shrinkflation, από το shrink (συρρίκνωση/μείωση) και το inflation (πληθωρισμός). «Δεν φτάνει η ακρίβεια που έχει πλήξει και πλήττει τον Έλληνα καταναλωτή, αλλά οι βιομηχανίες και βιοτεχνίες ξεκίνησαν μία νέα τακτική: να μειώνουν τις ποσότητες στις συσκευασίες τροφίμων και άλλων ειδών κατανάλωσης», δηλώνει στη «Βραδυνή της Κυριακής» ο πρόεδρος του ΙΝ.ΚΑ., Γιώργος Λεχουρίτης. «Αυτό είναι ένα ζήτημα που πρέπει να απασχολήσει το υπουργείο Ανάπτυξης, γιατί επί της ουσίας γίνεται παραπλάνηση στο καταναλωτικό κοινό, που πιστεύει ότι άλλα έχει η συσκευασία και άλλα, τελικά, αγοράζει. Είναι σαν αυτό που λέμε: “δεν φτάνει η ακρίβεια στα καύσιμα, έχουν και τη νοθεία από πάνω”»…

Στο ίδιο μήκος και η πρόεδρος της ΕΚΠΟΙΖΩ, Παναγιώτα Καλαποθαράκου, που συστήνει στους καταναλωτές να είναι προσεκτικοί και να κοιτούν, πλέον, την αναγραφόμενη ποσότητα, αφού οι εταιρίες είναι υποχρεωμένες να την αναφέρουν ανεξαρτήτως συσκευασίας. «Η σύγκριση των τιμών δεν πρέπει να είναι, πλέον, με βάση τη συσκευασία, αλλά με βάση την ποσότητα. Τα απορρυπαντικά είναι πολύ χαρακτηριστική περίπτωση. Βλέπουμε μία μεγάλη συσκευασία, αλλά οι μεζούρες δεν καλύπτουν καλά – καλά ούτε τα 2/3. Αυτό το τρικ –αντί να αυξηθεί η τιμή να μειώνεται η ποσότητα– δεν είναι απόλυτα θεμιτό και κινείται στα όρια της νομιμότητας», τονίζει η πρόεδρος της ΕΚΠΟΙΖΩ.

Στη Γερμανία

Το παράρτημα της Αρχής Προστασίας Καταναλωτών της Γερμανίας στο Αμβούργο, αναφέρει στον ιστότοπό του αρκετά συγκεκριμένα παραδείγματα τέτοιων πρακτικών που έχει εντοπίσει.

Σε ειδικό του σύνδεσμο, μάλιστα, απευθύνει σαφή προειδοποίηση αναφέροντας: «Προσοχή! Συσκευασία απάτης. Όλα γίνονται πιο ακριβά. Πολλοί σήμερα έχουν αυτή την εντύπωση όταν στέκονται στην ουρά του σούπερ μάρκετ και περιμένουν να πληρώσουν για τις αγορές τους. Αλλά υπάρχει και άλλος τρόπος για να αυξηθούν οι τιμές – οι κρυφές αυξήσεις στις τιμές, γνωστές και ως shrinkflation. Παραγωγοί απλά μειώνουν το περιεχόμενο των (συσκευασιών) προϊόντων τους και η τιμή στο σούπερ μάρκετ παραμένει η ίδια».

Κόβονται και οι προσφορές

Την ίδια ώρα, πολλές εταιρίες, 3 στις 5 υπολογίζονται, έχουν ήδη σταματήσει ή πρόκειται να σταματήσουν τις προσφορές, δηλαδή το 1+1, 2+1, 3+1, τις επιπλέον ποσότητες ή τη μείωση της τιμής (-20%, -30% κ.λπ.), στα πρότυπα των σούπερ μάρκετ της Γαλλίας. Σύμφωνα με πληροφορίες, αυτό συμβαίνει σε πρώτη φάση στα απορρυπαντικά, στα ζυμαρικά, στα πατατάκια και στα αναψυκτικά. «Αυτό θα έχει επιπλέον επιβάρυνση στην τσέπη του καταναλωτή κατά 40%-50%, πέρα από τις τρέχουσες αυξήσεις, αλλά και όσες άλλες θα γίνουν μέσα στο μήνα και φτάνουν στο 20%», δηλώνει ο πρόεδρος του ΙΝ.ΚΑ., Γιώργος Λεχουρίτης. Ήδη, οι προσφορές αντιπροσωπεύουν πλέον κάτι λιγότερο από το 25% των πωλήσεων, έναντι 26,1% το πρώτο εξάμηνο του 2021. Ειδικά σε απορρυπαντικά, καθαριστικά κ.λπ., προϊόντα που πρωταγωνιστούσαν στα φυλλάδια προσφορών, η μείωση των προωθητικών ενεργειών είναι μεγαλύτερη, στο 23,3% φέτος από 26,6% πέρσι. Αντίστοιχα, τα τρόφιμα από το 24,8% κατέγραψαν μείωση των προσφορών στο 23,8% και τα προϊόντα ατομικής περιποίησης και υγιεινής από το 34,2% κατήλθαν στο 32,1%.

 

 

vradini.gr

facebook

Ακολουθήστε το ThermoNews  στο Google News

 

Kάνετε Like στη σελίδα του ThermoNews.gr στο Facebook για να μαθαίνετε άμεσα  ό,τι συμβαίνει !

facebook

Σχετικές αναρτήσεις

ΕΦΕΤ: Ανακαλεί παρτίδα καπνιστής πέστροφας – Εντοπίστηκε βακτήριο λιστέρια

Newsroom

ΕΜΥ: Έκτακτο Δελτίο Επικίνδυνων Καιρικών Φαινομένων

Newsroom

Ε.Σ. Αγρινίου: Το εορταστικό ωράριο των καταστημάτων για το Πάσχα

Newsroom
Φόρτωση....
WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com