24.6 C
Θέρμον
Παρασκευή, 14 Ιουνίου 2024, 18:10
Απόψεις

Κων/νος Μαραγιάννης: Προετοιμασία των μαθητών για τις πανελλαδικές εξετάσεις 2024

Επισημάνσεις – οδηγίες  στους υποψηφίους – Επαναληπτικές ασκήσεις για το μάθημα των Λατινικών

Γράφει ο Φιλόλογος: Κων/νος Φ. Μαραγιάννης

Α. Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΩΝ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΩΝ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ

Στις 31 Μαΐου 2024  αρχίζουν οι Πανελλαδικές εξετάσεις με το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας. Είναι μια σημαντική στιγμή για τους μαθητές της Γ΄ Λυκείου , αφού, από το αποτέλεσμα των γραπτών εξετάσεων, θα εξαρτηθεί η είσοδός τους στο Πανεπιστήμιο και ο βαθμός εκπλήρωσης του ονείρου τους για σπουδές, στο βαθμό που ικανοποίησαν  την επιθυμία τους για την είσοδο στη σχολή της προτίμησής τους. Πρόκειται για μια δύσκολη και αγχώδη διαδικασία , αφού, μέσα σε τρεις ώρες, καλείται ο  κάθε μαθητής να απαντήσει στα ερωτήματα του μαθήματος για το οποίο προετοιμάστηκε,, κατά τη διάρκεια της χρονιάς, αφιερώνοντας πολλές ώρες  και απίστευτο κόπο. Επομένως,  οι Πανελλαδικές εξετάσεις αποτελούν την κορύφωση μιας διαδικασίας που στην ουσία ξεκίνησε από τη Δευτέρα Λυκείου, στην οποία οι μαθητές επιλέγουν τις κατευθύνσεις, ανάλογα με τα μαθήματα στα οποία τα καταφέρνουν καλύτερα και είναι απαραίτητα για το πεδίο στο οποίο θα επιλέξουν τη σχολή της επιθυμίας τους.

Βέβαια, οι Πανελλαδικές Εξετάσεις δεν αποτελούν  τη μοναδική ευκαιρία στη ζωή  των νέων, γιατί υπάρχει η δυνατότητα να ξαναδώσουν την επόμενη χρονιά, αν δεν πάνε καλά, ή έχουν τη δυνατότητα να μην πάρουν μέρος στις εξετάσεις και να  κάνουν μια άλλη επιλογή στη ζωή τους που μπορεί να είναι  δημιουργική και προσοδοφόρος για την επαγγελματική τους πορεία. Aξίζει, τέλος,  να σημειωθεί ότι η αγορά εργασίας έχει αλλάξει ριζικά και δεν ισχύουν τα στάνταρ της επαγγελματικής αποκατάστασης των προηγούμενων δεκαετιών. Για παράδειγμα, ένας νέος που τελειώνει για παράδειγμα Φυσικός ή Βιολόγος, δεν επιδιώκει πλέον  το διορισμό του στην εκπαίδευση, όπως γινόταν παλιά, αλλά με τα πτυχία αυτά και πολλά άλλα, κυρίως θετικών επιστημών, ανοίγεται ο δρόμος για σταδιοδρομία  στο χώρο της έρευνας, σε μεγάλες επιχειρήσεις και πολυεθνικές που έχουν παρόμοιο αντικείμενο έρευνας και εργασίας.

 

Β. ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣ-ΟΔΗΓΙΕΣ ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΥΠΟΨΗΦΙΟΥΣ.

Έχοντας την εμπειρία  30 και πλέον ετών συμμετοχής στις Πανελλαδικές εξετάσεις ως Πρόεδρος , μέλος της Λυκειακής Επιτροπής διεξαγωγής των  Εξετάσεων και βαθμολογητής στα Φιλολογικά μαθήματα, έχω να κάνω τις παρακάτω επισημάνσεις, τις οποίες θα πρέπει να λάβουν σοβαρά υπόψη οι υποψήφιοι:

  1. Στις τελευταίες 15 μέρες πριν τις εξετάσεις, γίνονται συστηματικές επαναλήψεις της ύλης του μαθήματος, το οποίο ήδη ο μαθητής έχει μελετήσει, κατά τη διάρκεια της χρονιάς. Δεν είναι ωφέλιμο να ασχοληθεί με ένα μικρό ή μεγάλο τμήμα μιας διδακτικής ενότητας που ενδεχόμενα δεν μελέτησε και δεν αφιέρωσε ως τώρα τον απαιτούμενο χρόνο.
  2. Η μελέτη της ύλης πρέπει να γίνεται με πρόγραμμα και σύστημα και αφορά και στα τέσσερα μαθήματα των Εξετάσεων. Το αν θα είναι ισομερώς μοιρασμένος ο χρόνος, θα εξαρτηθεί από τον ίδιο το μαθητή, ο οποίος θα ιεραρχήσει τις ανάγκες του κάθε μαθήματος και θα διαθέσει τον απαιτούμενο χρόνο. Για παράδειγμα, ένας μαθητής της Ομάδας Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών, μπορεί να διαθέσει λιγότερο χρόνο για τη Νεοελληνική Γλώσσα, την  οποία έχει δουλέψει κατά τη διάρκεια της χρονιάς  και να τον διαθέσει στην επανάληψη των Λατινικών, της Ιστορίας ( απομνημόνευση υλικού, όχι τώρα επεξεργασία πηγών) και των Αρχαίων, στο θεωρητικό μέρος και όχι στην επεξεργασία κι άλλων άγνωστων κειμένων.
  3. Η παραμονή της εξέτασης του κάθε μαθήματος πρέπει να είναι μια χαλαρή ημέρα επανάληψης, με διαστήματα χαλάρωσης και ξεκούρασης και σε καμιά περίπτωση ξενύχτι. Εννέα, το αργότερο δέκα το βράδυ, ο μαθητής πέφτει για ύπνο για να είναι ξεκούραστος το πρωί που θα πάει να γράψει.
  4. Την ημέρα της εξέτασης προσέρχεται έγκαιρα στο σχολείο, έχοντας μαζί του   στυλό μπλέ ή μαύρο, όχι όμως και τα δύο χρώματα, γιατί αν γράψει με διαφορετικά χρώματα το γραπτό θα ακυρωθεί (μια πρακτική οδηγία είναι να έχουν όλοι οι μαθητές μπλε στυλό), νερό  ή χυμό, σβηστήρα δεν χρειάζεται, γιατί κάτι που θα γράψει λανθασμένα,  μπορεί να το διαγράψει, ενώ απαγορεύεται το μπλάνκο.
  5. Διαβάζει με μεγάλη προσοχή τις ερωτήσεις για να κατανοήσει τί ζητάει η καθεμιά και ελέγχει στο τέλος, αν απάντησε σε όλες. Επίσης, πρέπει να  δώσει ιδιαίτερη προσοχή για τον τύπο που ζητάει η κάθε επιμέρους άσκηση και αυτό ισχύει προπαντός για τα Αρχαία και τα Λατινικά, στα οποία, συχνά,  παρατηρείται το φαινόμενο καλοί μαθητές να χάνουν μόρια, επειδή έδωσαν τύπο διαφορετικό  από αυτόν που ζητούνταν (π.χ. ζητιέται το γ΄ ενικό και ο μαθητής γράφει το γ΄ πληθυντικό κ.λπ.
  6. Ο μαθητής αξιοποιεί όλο το χρόνο των τριών ωρών και δεν φεύγει πολύ νωρίτερα, ακόμη και αν έχει ολοκληρώσει τις απαντήσεις. Βέβαια, ο χρόνος που θα μείνει μετά την ολοκλήρωση των απαντήσεων- κάτι που γίνεται, συχνά, στα Λατινικά και σε κάποια θεωρητικά μαθήματα των άλλων κατευθύνσεων- θα πρέπει να αξιοποιηθεί για λεπτομερή έλεγχο της πληρότητας των απαντήσεων και ενδεχόμενα άστοχα λάθη και όχι για αμφισβήτηση των βασικών απαντήσεων που μπορεί να οδηγήσει σε διόρθωση του σωστού και της μετατροπής του σε λάθος.
  7. Αν έχει αμφιβολία, αν πρέπει να συμπεριλάβει μια παράγραφο σε μια ερώτηση , καλό είναι να την γράψει, γιατί το επιπλέον δεν αξιολογείται αρνητικά, ενώ, αν χρειάζεται , η έλλειψή της θα αφαιρέσει μόρια.
  8. Με την ολοκλήρωση της γραπτής εξέτασης του κάθε μαθήματος και την έξοδο του μαθητή από την αίθουσα εξέτασης, ο αναλυτικός έλεγχος των απαντήσεων και η αποκάλυψη κάποιων λαθών που έγιναν, κατά τη γνώμη μου, δεν ωφελεί σε τίποτα, γιατί δεν μπορεί να αλλάξει κάτι, ενώ προσθέτει άγχος και στενοχώρια που επηρεάζει την προετοιμασία για το επόμενο μάθημα. Μερικοί μαθητές το κάνουν αυτό και είναι προς όφελός τους.

Γ. ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΩΝ ΛΑΤΙΝΙΚΩΝ: ΚΑΤΑΝΟΜΗ ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑΣ, ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ 15ΝΘΗΜΕΡΟ

Τα Λατινικά αποτελούν ένα από το τέσσερα μαθήματα την Ομάδας Προσανατολισμού των Ανθρωπιστικών Σπουδών και θεωρείται, κατά κοινή ομολογία, ένα μάθημα εύκολο, γιατί ό,τι διδάσκεται, εξετάζεται και δεν μπαίνει κάτι που δεν έχουν διδαχθεί οι μαθητές, σε αντίθεση με τα υπόλοιπα μαθήματα, που έχουν: Άγνωστο τα Αρχαία, Πηγές η Ιστορία και η Γλώσσα που έχει δυσκολέψει ιδιαίτερα με το συνδυασμό των θεμάτων της παραγωγής του λόγου με τη λογοτεχνία. Επομένως, ο μαθητής των Ανθρωπιστικών Σπουδών θα πρέπει να γράψει πολύ καλά στο μάθημα των Λατινικών ( πάνω από 80, τουλάχιστον μόρια) για να μπορέσει να ισοσταθμίσει ένα ενδεχόμενο στραβοπάτημα στα άλλα μαθήματα.

Η κατανομή των 100 μορίων γίνεται ως εξής:

  1. 20 μόρια η μετάφραση
  2. 10 μόρια η Εισαγωγή ( μπορούν να μπουν ερωτήσεις κλειστού ή ανοιχτού τύπου και τα δύο προηγούμενα χρόνια κατά τα οποία εφαρμόστηκε ο νέος τρόπος εξέτασης των Λατινικών, με την εισαγωγή και την ετυμολογική άσκηση, μπήκαν ερωτήσεις αντιστοίχισης και Σωστού Λάθους)
  3. 30 μόρια η Γραμματική.
  4. 30 μόρια το Συντακτικό
  5. 10 μόρια η Ετυμολογική άσκηση που τα δύο προηγούμενα χρόνια είχε την εξής δομή: το 2022:Πίνακας με 2 Στήλες, που στη μία Στήλη είχε λατινικές λέξεις και στην άλλη Στήλη ελληνικές λέξεις. Οι μαθητές κλήθηκαν να αντιστοιχίσουν τις λέξεις της νέας ελληνικής της Β΄ Στήλης με τη λατινική της Α΄ Στήλης (2 λέξεις περίσσευαν).Το 2023: δόθηκαν 5 ελληνικές λέξεις και ζητήθηκε να βρεθεί για την καθεμία μία λατινική λέξη ετυμολογικά συγγενής από το κείμενο.
  6. Συγκεκριμένες οδηγίες επιτυχίας στα Λατινικά

1/Οι μαθητές θα πρέπει να είναι προσεκτικοί σε όλες τις ασκήσεις, στην απόδοση της μετάφρασης με βάση τους χρόνους που χρησιμοποιούνται στο κείμενο.

2/Στις γραμματικές ασκήσεις θα πρέπει να προσέξουν τον ακριβή τύπο που ζητείται:  αν είναι ενικός ή πληθυντικός, το πρόσωπο , στους περιφραστικούς τύπους των ρημάτων να λάβουν υπόψη το γένος του υποκειμένου και να επιλέξουν τον σωστό τύπο.

3/Στο συντακτικό να είναι αναλυτικός  ο χαρακτηρισμός: π.χ. είναι αντικείμενο του ρήματος τάδε, στο χαρακτηρισμό των μετοχών : π.χ, Επιρρηματική Χρονική μετοχή ,συνημμένη  στο υποκείμενο του ρήματος….λειτουργεί ως επιρρηματικός προσδιορισμός του χρόνου στο ρήμα… της πρότασης.

4/Ο χαρακτηρισμός των δευτερευουσών προτάσεων, επίσης , να είναι ακριβής και λεπτομερής π.χ. Δευτερεύουσα ονοματική (ουσιαστική) πλάγια ερωτηματική πρόταση.

 

ΤΟ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ ΔΕΚΑΠΕΝΘΗΜΕΡΟ ΤΗΣ ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ ΜΠΟΡΕΊ Ο ΜΑΘΗΤΗΣ ΝΑ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙ ΣΤΙΣ ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΠΟΥ ΕΧΟΥΝ ΤΕΘΕΙ ΣΤΙΣ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΩΝ ΛΑΤΙΝΙΚΏΝ  ΛΑΤΙΝΙΚΑ  ΤΑ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ … ΧΡΟΝΙΑ ΚΑΙ ΑΦΟΡΟΥΝ ΣΤΟ ΣΥΝΤΑΚΤΙΚΟ:

 

(ΟΙ ΣΩΣΤΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΤΩΝ ΑΣΚΗΣΕΩΝ, ΟΠΩΣ ΔΟΘΗΚΑΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΤΩΝ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ ΜΠΟΡΕΙ ΟΠΟΙΟΣ ΕΝΔΙΑΦΕΡΕΤΑΙ ΝΑ ΤΙΣ ΠΑΡΕΙ ΜΕ ΑΙΤΗΜΑ ΣΤΟ ΜΑΙΛ:maronkon@yahoo.gr

 

Εύχομαι σε όλους τους υποψήφιους δύναμη και επιμονή στον αγώνα που δίνουν και κάθε επιτυχία!

facebook

Ακολουθήστε το ThermoNews  στο Google News

 

Kάνετε Like στη σελίδα του ThermoNews.gr στο Facebook για να μαθαίνετε άμεσα  ό,τι συμβαίνει !

facebook

Σχετικές αναρτήσεις

Διαδίκτυο- Ηλεκτρονικές Συσκευές: Το εύκολο και βολικό «Παρκάρισμα» των ανήλικων παιδιών!

Newsroom

Οι αρνητικές επιπτώσεις του διαδικτύου και των ηλεκτρονικών μέσων επικοινωνίας στη ζωή των μαθητών, η ευθύνη και το χρέος των γονέων

Newsroom

Όχι άλλες Ανθρωποθυσίες στο «ΜΟΛΟΧ» της ασφάλτου – Όχι άλλοι νέοι στο θάνατο

Newsroom
Φόρτωση....
WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com