Στη Βουλή των Ελλήνων μίλησε χθες, Τρίτη 14 Φεβρουαρίου 2023, ο Δήμαρχος Θέρμου κ. Σπύρος Κωνσταντάρας, παρουσία του Προέδρου κ. Κωνσταντίνου Τασούλα, κατά την συνεδρίαση της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Περιφερειών, με πρόεδρο τον Βουλευτή, Καθηγητή Πανεπιστημίου και πρώην υπουργό κ. Μάνο Κόνσολα, εκπροσωπώντας τους δημάρχους των ορεινών δήμων της χώρας, με θέμα:
«Αειφόρος ανάπτυξη λιγότερο αναπτυγμένων περιοχών, με τη δημιουργία νέων τουριστικών πόρων και προϊόντων μέσω ανάλυσης, τεκμηρίωσης, μοντελοποίησης, διαχείρισης και διατήρησης του περιβαλλοντικού και πολιτιστικού αποθέματος, με χρήση εφαρμογών τεχνολογίας, πληροφορικής και επικοινωνιών».
Δείτε αναλυτικά το υπόμνημα του Δήμου, όπως κατατέθηκε στη Βουλή των Ελλήνων:
Υ Π Ο Μ Ν Η Μ Α
Δημάρχου Θέρμου
σχετικά με τη συνεδρίαση της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Περιφερειών την Τρίτη 14 Φεβρουαρίου 2023 με θέμα: «Αειφόρος ανάπτυξη λιγότερο αναπτυγμένων περιοχών, με τη δημιουργία νέων τουριστικών πόρων και προϊόντων μέσω ανάλυσης, τεκμηρίωσης, μοντελοποίησης, διαχείρισης και διατήρησης του περιβαλλοντικού και πολιτιστικού αποθέματος, με χρήση εφαρμογών τεχνολογίας, πληροφορικής και επικοινωνιών»
Ο Δήμος Θέρμου αποτελείται από το Θέρμο και από άλλες είκοσι δύο (22) Κοινότητες και διαθέτει σημαντικότατα αποθέματα σε φυσικούς πόρους, αφού εκτείνεται σε μια επιφάνεια 333,7 τ.χμ. και περιλαμβάνει σημαντικό τμήμα της παραλίμνιας περιοχής της Τριχωνίδας, και μάλιστα το πιο αξιόλογο από πλευράς δυνατοτήτων τουριστικής ανάπτυξης, καθώς και του Ανατολικού Παναιτωλικού, που διασχίζεται από τον Εύηνο και τους παραποτάμους του, Φειδάκια και Γιδομανδρίτη, με αποτέλεσμα να αποτελεί μια περιοχή με μεγάλη ποικιλία οικοσυστημάτων και με δυνατότητες ανάπτυξης πολλών μορφών εναλλακτικού τουρισμού, όπως ο ορειβατικός, ο φυσιολατρικός, ο περιηγητικός, ο περιπατητικός και άλλα.
Επιπλέον, διαθέτει ασυνήθιστα πλούσια πολιτιστική κληρονομιά. Το Θέρμο αποτέλεσε την έδρα του Κοινού των Αιτωλών, όπου εφαρμόστηκε ένα πρώιμο μοντέλο δημοκρατίας με ανταπόκριση ακόμα και σε σύγχρονα πολιτικά μορφώματα. Ακόμα, το Θέρμο είναι η γενέτειρα του Αγίου των σκλάβων, του Κοσμά του Αιτωλού. Επίσης, η περιοχή του Δήμου διαθέτει ένα πλήθος βυζαντινών μοναστηριών και αξιόλογων νεότερων ναών.
Τα παραπάνω, σε συνδυασμό με ένα πλήθος μνημείων της αγροτικής κληρονομιάς που συναντάμε στην περιοχή, όπως νερόμυλους, μεσαιωνικά και νεώτερα πέτρινα γεφύρια, μονοπάτια, εργαστήρια παραδοσιακών τεχνών, αξιόλογα οικήματα, παραδοσιακούς οικισμούς και άλλα, δημιουργούν το ιδανικό περιβάλλον για την ανάπτυξη του αρχαιολογικού, του πολιτιστικού και του θρησκευτικού τουρισμού και του οικοτουρισμού, καθώς και των άλλων μορφών εναλλακτικού τουρισμού.
Η ανέγερση σχετικά πρόσφατα του υπερσύγχρονου Αρχαιολογικού Μουσείου Θέρμου πλησίον του Αρχαιολογικού Χώρου του Θέρμου, όπως και η ύπαρξη του Κέντρου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Θέρμου, μιας από τις παλαιότερες και πλέον αποτελεσματικές δομές του είδους στη χώρα, αποτελούν χαρακτηριστικά στοιχεία που πιστοποιούν τις δυνατότητες ανάπτυξης σ’ αυτόν τον τομέα της οικονομίας.
Η προοπτική αυτή ενισχύεται ακόμη περισσότερο από το γεγονός ότι η έδρα του Δήμου, το Θέρμο, επιτελεί σημαντικές αστικές λειτουργίες, οι οποίες αναφέρονται σε μια ευρεία περιοχή πέραν του καποδιστριακού Δήμου, στις περιοχές της Β/Α Τριχωνίδας, της Βόρειας Ναυπακτίας και της Ν/Α Ευρυτανίας.
Η συμβολή της σύγχρονης τεχνολογίας, και ειδικότερα μάλιστα αυτή που αναφέρεται στις εφαρμογές τεχνολογίας, πληροφορικής και επικοινωνιών, που αποτελεί και το αντικείμενο της εν λόγω συνεδρίασης, ασφαλώς και διαδραματίζει σημαίνοντα ρόλο στην αειφόρο ανάπτυξη λιγότερο αναπτυγμένων περιοχών και, στην περίπτωσή μας, του Δήμου Θέρμου. Μιας περιοχής που διαθέτει σε πλεονασματικό βαθμό όλα εκείνα τα στοιχεία που συνιστούν το υπόβαθρο για κάτι τέτοιο.
Αυτό, όμως, προϋποθέτει την ύπαρξη των βασικών τεχνικών υποδομών που είναι απαραίτητες για να ευδοκιμήσουν οι επιδομές που αποτελούν και το αντικείμενο της συνεδρίασης αυτής, στοιχείο που, δυστυχώς, υπολείπεται σε βαθμό ανεπίτρεπτο στην περιοχή του Δήμου Θέρμου.
Γι’ αυτό, ακολουθεί μια σύντομη περιγραφή της κατάστασης στον τομέα αυτόν αναφορικά με τον Δήμο Θέρμου, ώστε να γίνει καλύτερα κατανοητό ποια πορεία πρέπει να ακολουθηθεί προκειμένου να επιτύχουν οι όποιες δράσεις νέου τύπου απαιτείται να λάβουν χώρα στην περιοχή αυτή.
1. ΟΔΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ
Η αχίλλειος πτέρνα του ορεινού Δήμου Θέρμου, (του μοναδικού μ’ αυτόν τον χαρακτηρισμό στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας βάσει του Ν. 3852/2010 «ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ»), είναι ένα πρόβλημα που αντιμετωπίζει σε βαθμό μοναδικής έντασης στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, ίσως και πανελλαδικά. Κι αυτό δεν είναι άλλο από το πρόβλημα της οδοποιίας, πράγμα που αναφέρεται αφενός στις ανεπαρκείς κύριες συνδέσεις με Αγρίνιο και Ναύπακτο και κατ’ επέκταση με το βασικό συγκοινωνιακό δίκτυο της χώρας και αφετέρου στο εκτεταμένο χωμάτινο επαρχιακό δίκτυο, καθώς υποτυπώδεις χωματόδρομοι του επαρχιακού οδικού δικτύου συνδέουν αποκλειστικά τις περισσότερες Κοινότητες της κατ’ εξοχήν ορεινής του περιοχής, ενώ επιπλέον η κατάσταση έχει επιβαρυνθεί από τα απανωτά πλημμυρικά φαινόμενα που έχουν πλήξει τα τελευταία χρόνια την περιοχή.
1.1 ΕΘΝΙΚΗ ΟΔΟΣ 38 (ΑΓΡΙΝΙΟ – ΘΕΡΜΟ)
Ο ρόλος του εν λόγω οδικού άξονα (βόρειος κλάδος της παρατριχώνιας οδού) είναι κεφαλαιώδης όχι μόνο για τον Δήμο Θέρμου αλλά για την ευρύτερη περιοχή, καθώς συνδέει τη βόρεια πλευρά της παραλίμνιας περιοχής της Τριχωνίδας (Δημοτικές Ενότητες Θεστιέων και Παραβόλας Δήμου Αγρινίου), τον Δήμο Θέρμου και τη βόρεια Ναυπακτία αλλά και τη νότια Ευρυτανία – μια περιοχή με πληθυσμό πλέον των 20.000 κατοίκων, που διαθέτει μάλιστα ιδιαίτερα σημαντικές αναπτυξιακές δυνατότητες – με το μεγαλύτερο και κοντινότερο αστικό κέντρο της περιοχής, το Αγρίνιο, όπου πραγματοποιείται κατά κύριο λόγο η αστικού τύπου εξυπηρέτηση των κατοίκων των περιοχών αυτών.
Πρωτεύουσα αναγκαιότητα αποτελεί η νέα χάραξη σε ένα τμήμα του οδικού άξονα, του πλέον προβληματικού, πράγμα που συνιστά τον πλέον αποτρεπτικό παράγοντα επισκεψιμότητας στο Θέρμο και στην ενδοχώρα του, και συγκεκριμένα του τμήματος Θέρμο – Πέρεβος, μήκους 8 χλμ., για παράκαμψη των οικισμών Αγία Σοφία και Μυρτιά, εκτιμώμενου κόστους περί τα δέκα εκατομμύρια (10.000.000,00) €, καθώς τα γεωμετρικά χαρακτηριστικά της οδού λόγω της γεωμορφολογίας στο τμήμα αυτό (λοφώδης περιοχή) και η διάβαση μέσα από οικισμούς αποτελούν τους παράγοντες που καθιστούν τον οδικό άξονα παντελώς ακατάλληλο βάσει των σύγχρονων δεδομένων.
Αναφορικά με την ωριμότητα του αναγκαίου έργου, βρίσκεται σε τελική φάση ωρίμανσης ένα μέρος αναφορικά με το εν λόγω τμήμα, καθώς έχει εκπονηθεί δωρεάν μελέτη με μέριμνα του Δήμου Θέρμου για το έργο με τίτλο «Τμήμα Ε.Ο. Αγρινίου – Θέρμου, νέα χάραξη τμήματος Ε.Ο. 38 Θέρμο – Μυρτιά, τμήμα Θέρμο – Πουρνάρα Ν. Αιτωλοακαρνανίας», προϋπολογισμού 3.500.000 €, και υπολείπεται η εκπόνηση της μελέτης για το υπόλοιπο μέρος του προς παράκαμψη τμήματος, Πουρνάρα – Πέρεβος, για το οποίο έχει εκπονηθεί μέρος των μελετών από την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας και υπολείπονται και οι απαιτούμενες συμπληρωματικές μελέτες.
1.2 ΠΡΩΤΕΥΟΥΣΑ ΕΠΑΡΧΙΑΚΗ ΟΔΟΣ 17η Ν. ΑΙΤΩΛ/ΝΙΑΣ (ΝΑΥΠΑΚΤΟΣ – ΘΕΡΜΟ)
Η πρόσβαση του Δήμου Θέρμου στην Ιόνια Οδό πραγματοποιείται σήμερα μέσω της 17ης Επαρχιακής Οδού Ν. Αιτωλ/νίας (Ναύπακτος – Θέρμο), η οποία είναι ανεπαρκής γι’ αυτό λόγω ανεπαρκών γεωμετρικών στοιχείων αλλά και της επιβάρυνσης που έχει προκληθεί από τα πρόσφατα πλημμυρικά φαινόμενα.
Γι’ αυτό, απαιτούνται κατ’ αρχάς παρεμβάσεις άμεσης αναγκαιότητας για βελτίωση της οδικής ασφάλειας και κυρίως στο τμήμα Γέφυρα Μπανιά – Κάτω Μακρυνού, μήκους 14 χλμ., εκτιμώμενου κόστους περί τα δέκα εκατομμύρια (10.000.000,00) €, οι οποίες συνίστανται σε οδοστρωσία και ασφαλτικά μαζί με τα αναγκαία συνοδά έργα (αποκατάσταση καθιζήσεων, τοίχοι αντιστήριξης, επένδυση αγωγών ομβρίων, μπάρες προστασίας, σήμανση), όπως και κατασκευή νέας γέφυρας στον Εύηνο με αντικατάσταση της υπάρχουσας μεταλλικής τύπου μπέλεϋ, στη θέση Χάνι Μπανιά.
Για την οριστική επίλυση του ζητήματος, όμως, απαιτείται η δρομολόγηση των αναγκαίων διαδικασιών – πρόδρομων παρεμβάσεων για την απαιτούμενη αναπροσαρμογή των χαρακτηριστικών του εν λόγω οδικού άξονα στις σύγχρονες αναγκαιότητες, όπως εκπόνηση προμελετών και τροποποίηση του χαρακτηρισμού του, ώστε να ενταχθεί στο εθνικό οδικό δίκτυο με προέκταση ως το Καρπενήσι (Ναύπακτος – Θέρμο – Καρπενήσι), για να αποτελέσει τον νότιο κάθετο οδικό άξονα στον διευρωπαϊκό οδικό άξονα Πλατυγιάλι – Αγρίνιο – Καρπενήσι – Λαμία, ο οποίος μαζί με τον αντίστοιχο βόρειο κάθετο οδικό άξονα (Παραμεγδόβιος) θα προσδώσει αναπτυξιακή ισχύ σε ολόκληρη την ευρύτερη περιοχή των νοτιοδυτικών απολήξεων της Πίνδου. Αντίστοιχη πρόβλεψη εξάλλου έχει υπάρξει στο Περιφερειακό Πλαίσιο Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας (Απόφαση 25297/25.6.2003 Υπουργείου Περιβάλλοντος Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων), όπου στους Εθνικούς – Διαπεριφερειακούς Άξονες συμπεριλαμβάνεται και ο οδικός άξονας Ναύπακτος – Θέρμο – Προυσός – Καρπενήσι – Καρδίτσα ως άξονας κυρίως οικοτουριστικού ενδιαφέροντος και ανάπτυξης της ορεινής ενδοχώρας.
Στόχος είναι η ένταξη αντίστοιχου οδικού έργου με προτεραιότητα στο πρώτο τμήμα του εν λόγω οδικού άξονα, (Ναύπακτος – Θέρμο), κατά την επόμενη περίοδο συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων. Ο στόχος αυτός εξάλλου συνάδει με την αναγκαιότητα για ανάπτυξη της ορεινής ενδοχώρας στο πλαίσιο του εθνικού στόχου για επίτευξη του τουρισμού 12/μηνης διάρκειας, καθότι η περιοχή αναφοράς του εν λόγω οδικού άξονα συμπεριλαμβάνεται στις περιοχές που διαθέτουν στον μέγιστο βαθμό όλα εκείνα τα χαρακτηριστικά, φυσικά και ανθρωπογενή, που συνάδουν με τον στόχο αυτόν.
1.3 ΧΩΜΑΤΙΝΟ ΕΠΑΡΧΙΑΚΟ ΔΙΚΤΥΟ ΠΕΡΙΟΧΗΣ ΔΗΜΟΥ ΘΕΡΜΟΥ
Το επαρχιακό οδικό δίκτυο της κατ’ εξοχήν ορεινής περιοχής του Δήμου Θέρμου αποτελείται σχεδόν στο σύνολό του από υποτυπώδεις χωματόδρομους οι οποίοι συνδέουν αποκλειστικά ολόκληρες Κοινότητες, (φαινόμενο μοναδικό στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας), πράγμα που καταδικάζει σε αναπτυξιακή ομηρεία ολόκληρη την περιοχή, αφού εκμηδενίζει τις προοπτικές ανάπτυξής της και στερεί από το Θέρμο ένα από τα βασικά δομικά αναπτυξιακά του χαρακτηριστικά, αυτό της ορεινότητας.
Στο πλαίσιο αυτό ο Δήμος Θέρμου μερίμνησε για την εκπόνηση των μελετών για τα απαιτούμενα οδικά έργα εκσυγχρονισμού των πέντε (5) οδικών αξόνων (χωματόδρομων) σύνδεσης της ορεινής του ενδοχώρας, κι έτσι βρίσκονται στη φάση της τελικής ωρίμανσης (διαδικασίες έγκρισης των περιβαλλοντικών όρων) οδικά έργα συνολικού προϋπολογισμού είκοσι πέντε εκατομμυρίων (25.000.000,00 €) για βελτίωση – ασφαλτόστρωση τμημάτων των εν λόγω οδικών αξόνων, ως εξής:
α) 19η επαρχιακή οδός (τμήμα Νεροσύρτης – Χαλίκι), 9 χλμ.
β) 20η επαρχιακή οδός (τμήμα Κόνισκα – Διπλάτανος), 11 χλμ.
γ) διακλάδωση 21ης επαρχιακής οδού (τμήμα Διασελάκι – Πέρκος), 7 χλμ.
δ) 54η επαρχιακή οδός (τμήμα Αμπέλια – Κοκκινόβρυση), 8 χλμ.
ε) 55η επαρχιακή οδός (τμήμα Αμβρακιά – Αργυρό Πηγάδι), 7 χλμ.
1.4 ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΖΗΜΙΩΝ ΑΠΟ ΠΛΗΜΜΥΡΕΣ ΣΤΟ ΟΔΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ
Τέλος, στα προαναφερόμενα στοιχεία είναι απαραίτητο να προστεθούν και τα αναγκαία έργα αποκατάστασης ζημιών που έχουν προκληθεί στο οδικό δίκτυο από τα απανωτά πλημμυρικά φαινόμενα που έχουν πλήξει την περιοχή τα τελευταία χρόνια και κυρίως αυτών που προκλήθηκαν από τις τελευταίες καταστροφικές πλημμύρες της περιόδου 11 & 12 Δεκεμβρίου 2021, για τα οποία απαιτείται πίστωση 2.600.000,00 € και με δεδομένο ότι χορηγήθηκε πίστωσης 1.000.000,00 €, υπολείπεται η έγκριση του υπολοίπου 1.600.000,00 € για την αποκατάσταση των ζημιών στο δημοτικό και αγροτικό υποτυπώδες οδικό δίκτυο, χωρίς να συνυπολογιστεί σ’ αυτά και το ποσό που θα απαιτηθεί για τα έργα οριστικής αποκατάστασης κατολισθήσεων στο επαρχιακό οδικό δίκτυο, για τα οποία εκπονούνται μελέτες από την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας και, συγκεκριμένα, γι’ αυτά που αναφέρονται στην κατολίσθηση στο τμήμα Χαλίκι – Αγία Παρασκευή της 19ης επαρχιακής οδού και στην κατολίσθηση στη θέση Σάρα Κοσίνας στο τμήμα Αμπέλια – Κοκκινόβρυση της 54ης επαρχιακής οδού.
1.5 ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ & ΒΕΛΤΙΩΣΗΣ ΟΔΙΚΟΥ ΔΙΚΤΥΟΥ
Τέλος, για να υπάρξει δυνατότητα μόνιμης αντιμετώπισης ζητημάτων που αναφέρονται στην οδική ασφάλεια, επιβάλλεται αφενός το πρόγραμμα «Βελτίωση Οδικής Ασφάλειας» να συμπεριλάβει και Δήμους με πληθυσμό κάτω των 20.000 κατοίκων, που σήμερα δεν συμπεριλαμβάνονται σ’ αυτό, και επιπλέον να υπάρξει Ειδικό Πρόγραμμα Πολιτικής Προστασίας χρηματοδοτούμενο από το Ταμείο Ανάκαμψης και να δημιουργηθεί Ταμείο για μόνιμη χρηματοδότηση των αναγκών αναβάθμισης και συντήρησης του οδικού δικτύου όλων των κατηγοριών.
Καταληκτικά, γίνεται σαφές ότι χωρίς τον εκσυγχρονισμό των συνδετήριων οδικών αξόνων της περιοχής του Δήμου Θέρμου και χωρίς βελτίωση – ασφαλτόστρωση του επαρχιακού οδικού δικτύου της ορεινής περιοχής του καμία υποδομή τουριστικής ανάπτυξης (όπως περιπατητικές και ποδηλατικές διαδρομές, επιχειρήσεις εστίασης και διαμονής κ.α.) δεν είναι δυνατόν να υποστηριχθεί και γι’ αυτό καθίσταται επείγουσα αναγκαιότητα η λήψη μέριμνας γι’ αυτό.
2. ΛΟΙΠΕΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΥΠΟΔΟΜΕΣ
Αναφορικά με τα έργα για τα οποία έχουν υποβληθεί από τον Δήμο Θέρμου προτάσεις ένταξης στο πρόγραμμα «ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΡΙΤΣΗΣ» και στο Ταμείο Ανάκαμψης, στα οποία συμπεριλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, βασικά έργα ύδρευσης και αποχέτευσης, κτιριακά και άλλα, η αξιολόγηση και ένταξη των οποίων καθυστερεί για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα και η τύχη τους είναι αβέβαιη, πρέπει αυτό το ζήτημα να αποτελέσει αντικείμενο πρωταρχικής μέριμνας από τους αρμόδιους φορείς, ώστε να δρομολογηθεί η υλοποίησή τους, καθότι συνιστούν σημαντικές αναπτυξιακές παρεμβάσεις για την περιοχή του Δήμου Θέρμου.
Επιπλέον, πρέπει να ληφθεί μέριμνα για τη διάθεση πόρων για περισσότερα αντικείμενα, όπως για έργα ανάπλασης και άλλες επιμέρους δράσεις που συνάδουν με τις ανάγκες κάθε επιμέρους περιοχής της χώρας, ειδικά σε ορεινούς Δήμους από το Ταμείο Ανάκαμψης κι ακόμη αναφορικά με την εξέλιξη της επόμενης περιόδου συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων πρέπει να ληφθεί μέριμνα για συμπερίληψη και των μικρών Δήμων σε Ο.Χ.Ε. και Β.Α.Α..
Και βέβαια θα πρέπει να ληφθούν γενναίες αποφάσεις αναφορικά με τη στελέχωση των δραματικά υποστελεχωμένων ορεινών Δήμων και να εκπονηθούν στρατηγικά προγράμματα ανάπτυξης μικρών ορεινών Δήμων αυτοτελώς ή με διαδημοτικό χαρακτήρα
Τέλος, επιβάλλεται να ληφθεί μέριμνα για την υλοποίηση έργων που αναφέρονται σε αθλητικές υποδομές και σε ποικίλες υποδομές εξυπηρέτησης επισκεπτών σχετιζόμενες με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της περιοχής, όπως αυτά προαναφέρθηκαν, οι κυριότερες των οποίων είναι ενδεικτικά, μεταξύ άλλων, οι εξής:
ü Ανέγερση Κλειστού Γυμναστηρίου Θέρμου.
ü Ανέγερση κοινωφελούς κτιρίου πολιτιστικών εγκαταστάσεων στο Πετροχώρι Δήμου Θέρμου.
ü Συμπληρωματικές παρεμβάσεις για ολοκλήρωση του Εθνικού Προπονητικού Κέντρου Σλάλομ (Κανόε – Καγιάκ) στον ποταμό Εύηνο.
ü Κατασκευή Ενυδρείου λίμνης Τριχωνίδας στη Μυρτιά.
ü Βελτίωση, σήμανση και προβολή του Μονοπατιού των «Εξοδιτών Μεσολλογγίου», του πρώτου ιστορικού μονοπατιού στην Ελλάδα.
ü Κατασκευή ολοκληρωμένου δικτύου πεζοπορικών, ορειβατικών και ποδηλατικών διαδρομών.
ü Κατασκευή κρεμαστής πεζογέφυρας μεγάλου μήκους στο φαράγγι Κοσινόρεμα Γιδομανδρίτη ανάμεσα στους οικισμούς Αμβρακιά και Αμπέλια του Δήμου Θέρμου, έργο εμβληματικό και μοναδικό του είδους του στην Ελλάδα, με στόχο την προσέλκυση φίλων και των extreme sports από ολόκληρο τον κόσμο
ü Βελτίωση της πρόσβασης σε μνημεία της φύσης και του πολιτισμού, (όπως η Μεσαιωνική Γέφυρα της Αρτοτίβας και το παραδοσιακό Καρέλι, το Ποτάμιο Σπήλαιο «Θεοτικό», οι Καταρράκτες των Πηγών Γιδομανδρίτη, ο χώρος Αστρονομικής Παρατήρησης στον Δρυμώνα, τα Στενά του Ευήνου στην Κόνισκα κ.α.)
ü Ολοκλήρωση εκσυγχρονισμού Παιδικής Κατασκήνωσης στην Αγία Σοφία Δήμου Θέρμου.
ü Κατασκευή Κατασκήνωσης για Αστροπαρατηρητές στα Γούπατα Δρυμώνα.
ü Κατασκευή Ορειβατικού Καταφυγίου στην περιοχή του Ανατολικού Παναιτωλικού.
ü Δημιουργία Υπαίθριου Μουσείου Υδροκίνησης στη Διποταμιά Γιδομανδρίτη.
ü Διαμόρφωση παραποτάμιου πάρκου δασικής αναψυχής στην Κοιλάδα των Νεράιδων.
ü Αποκατάσταση κτιρίων πρώην Δημοτικών Σχολείων και μετατροπή της χρήσης τους σε δράσεις που συνάδουν με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και τις προοπτικές ανάπτυξης κάθε επιμέρους περιοχής του Δήμου.
3. ΚΑΤΑΛΗΚΤΙΚΟ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ
Το γεγονός ότι η περιοχή του Δήμου Θέρμου, καθώς και η ευρύτερη περιοχή, αφενός βρίσκεται σε καθοδική αναπτυξιακή πορεία για πολλές δεκαετίες και αφετέρου διαθέτει μοναδικά συγκριτικά πλεονεκτήματα, που την καθιστούν ιδανικό τόπο για την ανάπτυξη του τουρισμού, καθιστά επιτακτική την ανάγκη λήψης ριζικών μέτρων για την αντιστροφή της τάσης αυτής, στην κατεύθυνση της άμβλυνσης των ανισοτήτων και της επίτευξης της ισόρροπης ανάπτυξης.
Η αναγκαιότητα αυτή εντάσσεται στο στρατηγικό σχεδιασμό για την εναρμόνιση της αναπτυξιακής πορείας της περιοχής αυτής με την αντίστοιχη πορεία των περισσότερο αναπτυγμένων, όμορων μ’ αυτή, περιοχών της Ευρυτανίας και της Ναυπακτίας, καθώς αυτή παρεμβάλλεται γεωγραφικά ανάμεσα σ’ αυτές τις περιοχές και πρέπει να λειτουργήσει συμπληρωματικά μ’ αυτές, ώστε να διασφαλιστεί η βιώσιμη ανάπτυξη στα πλαίσια μιας ευρείας γεωγραφικής ενότητας που διαθέτει κοινά χαρακτηριστικά.
Ο ΔΗΜΑΡΧΟΣ
ΚΩΝΣΤΑΝΤΑΡΑΣ ΣΠΥΡΙΔΩΝ